Tuesday, May 10, 2005

Η λεπτή ομορφιά της μοναξιάς

Θα έπρεπε να σταματήσω να εκπλήσσομαι όποτε μου κάνουν αυτή την ερώτηση, αλλά δεν μπορώ : "Πώς μπορείς τόσες ώρες μόνος σου στο σπίτι?" Μπορώ και παραμπορώ. Γιατί θα έπρεπε να μην μπορώ δηλαδή? Δεν ανήκω σε εκείνα τα υπερφίαλα πλάσματα που ισχυρίζονται σχίζοντας τα εσώρουχά τους πως μπορούν να ζήσουν μακριά από κάθε ίχνος έμβιου πλάσματος και πως δεν έχουν ανάγκη κανέναν. Αντίθετα, γουστάρω πολύ και αποζητώ να βρίσκομαι κοντά σε κόσμο (συγκεκριμένο κόσμο, όχι ό,τι ναναι) . Παρ όλα αυτά, η ηρεμία και η νιρβάνα των μοναχικών ωρών στο σπίτι προσφέρουν μια ισορροπία στην όλη φάση. Ίσως τελικά είμαι πολύ εγωιστής και δεν το έχω συνειδητοποιήσει. Θεωρητικά πάντα οι άνθρωποι που δεν έχουν πρόβλημα να μένουν μόνοι, είναι αυτοί που τα χουν βρεί με τον εαυτό τους, που δεν φοβούνται όυσιαστικά τίποτα, που είναι γενικά και ειδικά εντάξει. Και δεν ξέρω αν είμαι τέτοιος. Αλλά τι να κάνω που δεν έχω πρόβλημα με το να είμαι μέσα σε 4 τοίχους με τον εαυτό μου παρέα? Όχι δεν φρικάρω, δεν με πιάνει κλειστοφοβία ούτε σκέφτομαι όπως μια γνωστή μου πως θα καταλήξω να ειμαι "ο τρελλός κύριος με τα πολλά σκυλιά" (τι αμερικανιά και αυτό..) Πολλές φορές οι ήρωες στα βιβλία μου μου κάνουν καλύτερη παρέα από τους χ άσχετους που θα βρεθούμε μαζί και θα μου ζαλίσουν τον έρωτα με τη γκρίνια τους (βλέπε προηγούμενο ποστ). Τα φιλαράκια είναι άλλο προφανώς. Και μαλακίες να λέμε, και την πιο ανούσια συζήτηση να κάνουμε, καλά είναι. Ναι, μερικά χρονάκια πρίν όταν ήμουν νέος,ωραίος και ανεξάρτητος (ώπα μάγκα πάρτο αλλιώς, θα σκίσεις το καλτσόν και ειναι και Μπελίντα,αυτό που ανεβάζει τους γλουτούς), με ενοχλούσε η μοναξιά.Και γκρίνιαζα ασύστολα στους κολλητούς. Μετά άλλαξα. Γιατί είδα πολύ συμβιβασμό γύρω μου και πολλούς ανθρώπους να κάνουν παραχωρήσεις απο τον εαυτό τους, ΣΟΒΑΡΕΣ παραχωρήσεις, γιατί φοβόντουσαν να είναι μονοι στο σπίτι τους. Και είπα οχι παίδες,εγώ ΕΤΣΙ δεν θα γίνω. Στα 4 τοιχαλάκια μπορείς να κάνεις άπειρα πράγματα : Να διαβάσεις, να αράξεις, να παίξεις την κιθαριά σου, να γράψεις, να συγκεντρωθείς, να κάνεις τα σχέδιά σου και να προγραμματίσεις την πορεία σου.Να ακούσεις τις μουσικάρες σου,να αράξεις στην καναπεδιά αρχοντικά και να πιείς την κρασάρα σου χαζεύοντας τελείως κοιτώντας την φλόγα απο κανα κερί.Να αδειάσεις την ψυχή σου και το μυαλό σου από όλη την κούραση της μέρας/του μήνα κλπ. Να σκεφτείς τι σε ενοχλεί για να το αλλάξεις και τι σε φτιάχνει για να το κρατήσεις. Ακόμα και το να μην κάνεις απολύτως τίποτα και να πιάσεις τα ταβάνια να τα χαζεύεις, χαλαρωτικό είναι..(εκτός άμα το κάνεις όλη μέρα,οπότε έχουμε πρόβλημα,γιατι τοτε εισαι βόδι όχι άνθρωπος)..Μπορείς να γίνεις δημιουργικός με ένα εκατομμύριο τρόπους,να αυτοψυχολογηθείς και να αυτοχαρείς,να αυτολυπηθείς,να ψαχτείς .Αρκεί να μην το φοβάσαι.Και γιατί να το φοβάσαι άλλωστε. Ναι οι ανασφάλειές σου θα σου την πέσουν χοντρά όταν είσαι μόνος σου,αλλά άμα δεν στην πέσουν πως θα τις αντιμετωπίσεις?με ευχολόγια?..Αφού μόνο να κερδίσεις έχεις. Μάλλον δηλαδή... Έτσι και αλλιώς όπως φημολογείται, την μοναξιά τη νοιώθουν οι περισσότεροι όταν βρίσκονται με κόσμο.. Ναι μένω μόνος μου πολλές ώρες, αλλα μοναχός μου δεν είμαι ποτέ :) Όταν κάποια φορά είχα μια αντίστοιχη κουβέντα με μια πρώην γκόμενα ενός πρωην φίλου που σπούδαζε ψυχολογία και την είχε δει κάπως απο το 4ο εξάμηνο, άρχισε να μου λέει πως είμαι αγοραφοβικός, πως φοβάμαι την επαφή με κόσμο, την οποιαδήποτε δέσμευση, είτε φιλική, είτε ερωτική και κάτι τέτοια. Πάλι καλά που δεν με ρώτησε αν με βίασε κανας έβδομος θείος στο χωράφι με τα μούσμουλα οταν ήμουν 5 χρονών..Μετά όταν με είδε πως λειτουργούσα μέσα στον πολύ κόσμο άλλαξε γνώμη. Και δεν ήξερε τι συμπέρασμα να βγάλει. Οχι καλή μου, αγοραφοβικός δεν είμαι. Αλλά δεν είμαι ούτε και "μοναχοφοβικός" (τςς έβγαλα και δικό μου όρο). Αυτό είναι όλο. :)

10 comments:

DanaiShips said...

Κάποιος μου είχε πει κάποτε: υπάρχει η μοναξιά, και η μοναχικότητα. Η μοναξιά είναι αρρώστια. Η μοναχικότητα είναι επιλογή.
Εύγε...
(Αν και τώρα που το σκέφτομαι, δεν θα με πείραζε να γίνω η τρελή κυρία με τις πολλές γάτες...)

i-fallos (Καπεταν Ηρεμος) said...

Επειδή έπαψες (νωρίς θα έλεγα και μπράβο σου) να είσαι αγελαίος, σου θυμίζω -παρ' ότι Πελοποννήσιος εγώ- τους στίχους του μεγάλου Αλεξανδρινού που τόσο αγαπώ

"Και αν δεν μπορείς να κάνεις την ζωή σου όπως την θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον
όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις
μες στην πολλή συνάφεια του κόσμου,
μες στες πολλές κινήσεις και ομιλίες.

Μην την εξευτελίζεις πιαίνοντάς την,
γυρίζοντας συχνά κ' εκθέτοντάς την
στων σχέσεων και των συναναστροφών
την καθημερινή ανοησία,
ως που να γίνει σαν μια ξένη φορτική."

Βέβαια για να το "ελεφρύνω" λίγο, υπάρχει φόβος μια και τα "τσουπιά" (επιμονή έ;) είναι της αγέλης ζωντανά φύσει και θέσει, να γίνεις όπως λέει και ο brother μου ΜΟΝΟ-ΑΓΑΜΙΚΟΣ!

imposter said...

Τσσσσσσσσςςςς ! Σιγά μη και αφηνες το BLOG-o-space στην ησυχία του !! Starovas does blogsphere !!!
Αντε, καλοφάγωτο ρε...
Όσο για το κείμενο σου περι μοναχικότητας έχω πολλές γούνες για τα ράμματά σου, επίΚΑΙφυλλάσομαι όμως δια το μέλλον !

ka8y said...

Μου αρέσει να είμαι μόνη στο σπίτι..συνήθως! Ηρεμώ, και άλλα πολλά που έγραψες στο post σου...

Καμιά φορά, όταν φιλοξενω κόσμο και φεύγουνε νιώθω ένα κενό...Μου λείπει κάποιος να μιλάω και να σαχλαμαρίζω..και γενικά...

Μετά σκέφτομαι όμως οτι άμα έμεναν παραπάνω, θα άρχιζε να με ενοχλεί..και το ξεπερνάω :-)

Blogarismenh said...

Καλά τα λες ΕΣΤΑΡΙΑΝ καλά τα λες. Μου έχει τύχει και εμένα μέσα σε κόσμο να νιώθω πιο μόνη μου από οτι όταν είμαι κάπου μόνη μου. Τι σου είναι ο άνθρωπος....

Storyteller said...

Μεσα σε 4 τοίχους μπορείς ν αναγεννηθείς, ν αναθεωρήσεις, ανακατατάξεις, ν αναβαθμίσεις, ν αναβιώσεις, ν αναβάλλλεις, ν αναγγείλεις, ν αναγνωρίσεις, ν αναδιπλωθείς, ν αναδιφήσεις, ν αναζητήσεις, ν αναθεματίσεις , ν αναιρέσεις, ν ανακαινήσεις, ν ανακαλύψεις, ν ανακαλέσεις, ν ανακυκλωσεις, ν αναλύσεις, ν αναμεταδώσεις, ν αναμετρηθείς....
και τοσα άλλα ανα- δηλωτικά του εκ νέου...του απο την αρχή!
Είναι σαφώς προτιμότερο απο το στερητικό α- που αν και απαραίτητο δεν χαρακτηρίζει την ανοδική κίνηση... σύμφωνα με τον Ομηρο!Τουλάχιστον ανάμεσα σε 4 τοίχους υπάρχει πάντα και ένα παράθυρο ν αγναντεύεις και μια εξοδος κινδύνου! Τα παντα είναι θέμα επιλογής....και ουχί διλήμματος!
Διασκέδασε λοιπόν....οπως και όπου!

Stefanos said...

Ι-falle αν τα τσουπιά πάνε σε κοπάδια, εγώ είμαι ο βοσκός :P

i-fallos (Καπεταν Ηρεμος) said...

Σαλάγατααα!

Και γώ μαζί σου ταπεινός θαυμαστής...

By the way, παλιό ερώτημα καλλιτεχνικο-βουκολικό:

"Ποιό είναι το πιό δύσκολο όργανο;"

Απάντηση:
"Η φλογέρα γιατί πρέπει να βόσκεις και τα γίδια ταυτόχρονα!"

Τυπος Νυχτερινος said...

Μπράβο βρε, Εστάριαν...
Δε φαντάζεσαι πόσο σε καταλαβαίνω, ειδικά σ' αυτό που λες στην αρχή του ποστ σου: για την χιλιοειπωμένη ερώτηση των "άλλων".
Θα πρόσθετα και τη φρίκη στο βλέμμα όταν προσπαθώ να τους εξηγήσω πως είναι δυνατό να είναι κανείς σπίτι του μόνος και να μη νιώθει μοναξιά, κι όχι μόνο να μη νιώθει, αλλά να την έχει ανάγκη τη ρημάδα συχνά πυκνά... Και βλέπεις πως αρχίζουν να σε κοιτάνε με ύφος περίεργο, σα να λένε, παει, σαλτάρησε το παιδί, και να προσπαθούν με "λογικά" επιχειρήματα να σε πείσουν πως αυτό που λες δε στέκει...
Το μεγαλύτερο γέλιο πάντως είναι όταν μου κάνουν την ερώτηση: Μα, αν συζούσες τι θα έκανες; Θα έλεγες στον άλλο τράβα μια βόλτα γιατί θέλω να μείνω καμιά δυο πέντε έξι ώρες μόνη μου; Και τους απαντώ: Ναι, ή θα πήγαινα εγώ μια βόλτα, ή θα φρόντιζα να συζώ σ' ένα σπίτι που να μου παρέχει την άνεση ενός χώρου δικού μου, όπου θα απομονώνομαι να κάνω τα δικά μου...
Τότε είναι που μένουν χάσκοντα, και κουνούν περίλυποι το κεφάλι... Στη συνέχεια, παω στοίχημα, λένε πίσω απο την πλάτη μου πόσο μυστήριο τρένο είμαι και πως γι αυτό δεν είμαι ήδη παντρεμένη με δέκα κουτσούβελα να σκούζουν... Ώρε γέλια...
Πάντως αυτό δε με χαλάει καθόλου...για τους τρίτους εννοώ.
Αυτό που με χαλάει περισσότερο, είναι το πόσο δύσκολο είναι να το εξηγήσεις αυτό σε κάποιο έτερο ήμισυ που δεν έχει την ίδια ανάγκη με σένα και το θεωρεί μάλλον... ψυχασθένεια...
Τι να πει κανείς...
Πάντως δόξα το Δία, να κι ένας που καταλαβαίνει τι σημαίνει μένω μόνος αλλά τη βρίσκω με τη μοναξιά μου...

ΕγΩ said...

Εστω και καθυστερημενα (κατα μολις 5 χρονια) θα ηθελα να δωσω μια διαφορετικη διασταση σε μια μεγαλοστομη φραση σου "Δεν ανήκω σε εκείνα τα υπερφίαλα πλάσματα που ισχυρίζονται σχίζοντας τα εσώρουχά τους πως μπορούν να ζήσουν μακριά από κάθε ίχνος έμβιου πλάσματος και πως δεν έχουν ανάγκη κανέναν." Αυτο που μπορουμε ειναι να επιλέγουμε: να επιλεγουμε για παρεα συγκεκριμενους μουσικους και συγγραφεις, συγκεκριμενους παραγωγους κρασιων κτλ. Η διαχειριση του χρονου κατα τον οποιον ειμαστε μονοι και κανουμε πραγματα που γουσταρουμε εγκειται στα πραγματα που γουσταρουμε τα οποια με τη σειρα τους ειναι δηιοργηματα (ή αποκυηματα) αλλωνων. Εξαιρουνται οι προσωπικες δημιουργικες μας στιγμες. Σε ολες τις αλλες περιπτωσεις, "επικοινωνουμε" σε αλλα επιπεδα με τους δημιουργους, no?