Tuesday, April 26, 2005

Βιβλία..πολλά βιβλία

Από μικρός, που με έχανες που με έβρισκες, ήμουν πάντα με ένα βιβλίο στο χέρι. Ο πατέρας μου είχε απηυδήσει τότε και συνεχίζει και τώρα, όποτε με βλέπει αραχτό σε κρεβάτι ή καναπέ να διαβάζω. "Κουνήσου ρε απο τη θέση σου, σκόνη θα πιάσεις".. Βούδας εγώ. Ποτέ δεν υπήρξα αθλητικός τύπος (μόνο με ποδηλασία ασχολήθηκα κάποια στιγμή) σε σημείο που ο εν λόγω πατέρας για άλλη μια φορά απηυδισμένος αναγκάστηκε από την θέση του προπονητή μπάσκετ να πει στο γιό του "άστο αγόρι μου το μπάσκετ, εσύ είσαι μόνο για βιβλία και κιθάρες". Ήταν μια ύπουλη αλλά σημαντική νίκη που κατάφερα στα 12 μου χρόνια. Ναι ποτέ δεν ήμουν καλός , αλλά τόσο ανάπηρος, ε όχι. Προτιμούσα να κάθομαι και να παίζω μινουετάκια και πρελούδια και μπαλλαντούλες παρά να ιδροκοπάω στα γήπεδα και να ακούω χριστοπαναγίες επειδή δεν σκόραρα. Σε πολλούς αυτό ίσως να ακούγεται gay αλλά οι απόψεις είναι σαν ξέρετε-τι ,όλοι έχουν απο μία. Κόλλημα που λέτε με το διάβασμα. Και σιγά σιγά ,άρχισε να φαίνεται και μια προτίμηση σε συγκεκριμένα είδη. Από τον Ιούλιο Βέρν των πολύ παιδικών χρόνων, από την πίκρα και την σκληράδα, υφασμένη όμως με ρομαντισμό και ευαισθησία του Βενέζη, στις ψαγμένες ιστορίες του Έκο και του Ρόμπινς. Όταν ήταν να δώσω για FCE, η καθηγήτριά μου μου είχε πει να προσπαθήσω να διαβάσω αγγλικά βιβλία. Ακόμα θυμάμαι ποια ήταν τα 2 πρώτα που αγόρασα απο το Bookstall στην Τρικούπη, τέτοια εποχή, 14 χρόνια πρίν : Το "By the pricking of my thumbs" της Christie και μια έκδοση του Macbeth ,στο πρωτότυπο. Ναι το παραδέχομαι πως τον Macbeth δεν κατάφερα να τον διαβάσω παρά μονο όταν πήρα και το Proficiency,αλλά το άλλο της Christie,παρ όλες τις δυσκολίες του άλλαξα τα φώτα. Και απο τότε έφαγα το κόλλημα α.να μην διαβάζω μεταφράσεις β.με την Christie. Σε όλο το γυμνάσιο διάβαζα μανιωδώς για φόνους. Το τρελλο,το αλαφροϊσκιωτο είχε πορωθεί λέμε. Ως θαυμαστής της τετράγωνης λογικής και των παραγωγικών συμπερασμάτων, είχα εντυπωσιαστεί απο την κυρία Christie και ειδικότερα από τον κοντό φαλακρό Βέλγο που τον λέγαν Ηρακλή και που η φαιά ουσία του δούλευε στο φουλ. Η μις Μαρπλ δεν μου άρεσε λογω της κουτσομπολίστικης και γριοκαρακαξίστικης φύσεώς της (λεξιπλάστης ο δικός σου..) Παράλληλα με αυτά,ήρθε η αποκάλυψη..Το καλοκαίρι του 91 στα γενέθλιά μου κάποιος μου έκανε δώρο τον Άρχοντα. Τι "Ποιόν ΄Αρχοντα?" ΙΕΡΟΣΥΛΟΙ! Ουυυυ!! Ένας είναι ο Άρχοντας όπως ένα είναι το Κόμμα! :). Αυτό ήταν. Η καριέρα μου ως αναγνώστης άλλαξε πορεία. Δεν μπόρεσα να αντισταθώ σε τέτοια φαντασία, τέτοιον λυρισμό,τέτοιο λεκτικό πλούτο. Οι λέξεις του μπαρμπά-Τόλκιν με ταξίδευαν. Τέτοιο ερέθισμα για την φαντασία και το μυαλό μου, τύφλα να χουν τα χημικά! Αυτό ήταν! Η λογοτεχνία φαντασίας με κέρδισε... Από το 91 και μετά με έχουν ενθουσιάσει πολλοί συγγραφείς, έχω ανακαλύψει πολλά άγνωστα ταλέντα, και έχω διευρύνει και τους ορίζοντές μου ως αναγνώστης, γιατί πρέπει και να μορφωνόμεθα και λίγο.. Και επειδή το Θέμα αυτό ,φαντάζομαι εντελώς αδιάφορο για σας, είναι αφιερωμένο στο τι σκατά διαβάζω γενικότερα και ειδικότερα, θα κάνω εδώ πέρα μια αναφορά σε ό,τι σχεδόν έχει περάσει από τα χέρια μου, μπας και γουστάρει και κανένας από σας και διαβάσει κάτι απο αυτά. Θα αναφερθούν όλα με χρονολογικη σειρά που τα ανακάλυψα ,γιατί έτσι γουστάρω :) Stephen King : Αν και δεν με ενθουσιάζει πλέον όπως παλιά,όταν διάβασα το "The shining", κοινώς ,έκλασα μέντες. Μετά τον καταβρόχθισα. Night Shift,Pet Sematary,The stand,Desperation,Tommyknockers,Dark half,Insomnia,The talisman,The black house,Nightmares and Dreamscapes και άλλα και άλλα... Μάστορας του φρικαλέου που ξεπηδάει πάντα από καθημερινές καταστάσεις Η.P Lovecraft : Εντάξει τι να πεί κανείς για αυτόν .Η μυθολογία Κθούλου, το Άρκαμ, το Miskatonic University,o Dagon,οι Παλιοί Θεοί...γλώσσα βαριά, περίπλοκη και ιδιαίτερη.Και περιγραφές ανατριχιαστικές. Ο σκοτεινός πρίγκηπας της λογοτεχνίας. Αξίζει να διαβαστεί ,και 80 σχεδόν χρόνια μετά το θάνατό του, τα κείμενά του Γ.Κ.Δ Margaret Weiss-Tracy Hickman: Το έπος του Dragonlance μου κόστισε εξεταστικές,όπως και οι ιστορίες του Drizzt στην επόμενη παράγραφο. Ξεκινήστε από το Dragons of autumn twilight..Ο Raistlin είναι ο αγαπημένος μου χαρακτήρας από ό,τι έχω διαβάσει και ένας από τους πιο καλοφτιαγμένους χαρακτήρες ever. Οι τριλογίες Chronicles και Legends ,ειδικά η δεύτερη ,με έκαναν να χαθώ απο τους φίλους.Με αυτά έχασα την λανθασμένη εντύπωση οτι τα βιβλία φαντασίας είναι για παιδιά. Robert Salvatore : Οι ιστορίες του ανυπότακτου και εξόριστου απο την κοινωνία του Drizzt Do Urden. Και πίσω από το fantasy περιτύλιγμα, στιγμές φιλοσοφημένες και απόψεις ζωής που δεν θα έβρισκα σε "σοβαρό" βιβλίο. Αξίζουν οι τρείς πρώτες τριλογίες ,το Dark Elf trilogy,το Icewind dale trilogy,και η Legacy of the drow. Μετά ο Salvatore φαίνεται ότι γράφει ακόμα και όταν κοιμάται..Κρίμα Guy Gavriel Kay : Έχω διαβάσει μόνο το Tigana και ξεκίνησα το A song for Arbonne αλλα το βαρέθηκα. Ο Kay έχει την ιδιοτροπία ότι βασίζει τους κοσμους του σε διαφορετικές χώρες. Πχ η Τigana είναι η Ιταλία και η Arbonne η Γαλλία..To Tigana πάντως το συνιστώ ανεπιφύλακτα,ενώ έχω ακούσει πως είναι πολύ καλό και το Υφαντό της Φιονάβαρ. Robert Jordan : Το τιτάνειο και ακόμα ανολοκλήρωτο έπος του Wheel of Time, μετράει ήδη 10 βιβλία (με μέσο όρο σελίδων γύρω στις 800,μερικά 1000αριζουν) είναι τόσο πολύπλοκο και δαιδαλώδες, που ο αναγνώστης αρχίζει και ψιλιάζεται πως α.ο Jordan παίρνει ΠΟΛΛΑ β.Αυτά κάπου έχουν ήδη γίνει,γιατί δεν γίνεται να φανταστείς τόσα πολλα με τόση λεπτομέρεις γ.ο Jordan είναι θετικός επιστήμων και καμμένος για αυτό τα γράφει αυτά (το σωστό ειναι το γ. ,ο τύπος είναι φυσικός :) ). Αξίζει να το ξεκινήσει κανείς. Σε αρπάει από το πρώτο κιόλας βιβλίο. Προφανώς και γύρω στο 6-7 κάνει κοιλιά,αλλά μέχρι τώρα δεν με έχει απογοητεύσει πλήρως..Μόνο που έχει ένα πρόβλημα με τις γυναίκες ο τύπος κα ιτις παρουσιάζει όλες σκύλες του κερατά.. :) Terry Goodkind : Η σειρά του Sword of truth αποτελείται απο 6 βιβλία και είναι πραγματικά διαμάντια. Όχι τόσο μπερδεμένα όσο του Jordan και περισσότερο βιβλία για ενήλικες, βασίζονται στις περιπέτειες του Richard Cipher και της Kahlan Amnell. Το καλό με αυτή τη σειρά είναι ότι ουσιαστικά το κάθε βιβλίο είναι αυτοτελές και δεν χρειάζεται να τα διαβάσει κανείς με συγκεκριμένη σειρά. (Καλά προφανώς πρέπει να διαβάσει κανείς πρώτα το πρώτο, έτσι?). Οι Mord-Sith θα σας προσφέρουν εφιάλτες το βράδυ,είμαι σίγουρος :) George R.R Martin : Song of ice and fire λέγεται η σειρά αυτού του τυπά ο οποίος βασίζεται λιγότερο στη φαντασία και περισσότερο σε κάποιον "πραγματικό" κόσμο. Διαβάζοντάς τον καταλαβαίνει κανείς ότι έχει βασιστεί σε πραγματικά στοιχεία της μεσαιωνικής ζωής ,και αντλεί την ιστορία του από τον εκατονταετή πόλεμο και τον πόλεμο των Ρόδων στην Αγγλία.Μόλις τελείωσα το δεύτερο βιβλίο και έχω ενθουσιαστεί. Ιντριγκα στην ίντριγκα,δολοπλοκία,πουστιά απίστευτη και επιτέλους ,κάποιος που σκοτώνει και τους "καλούς"! Σταματάω εδώ και δεν αναφέρω συγγραφείς απο το ίδιο ή άλλα είδη (αχ ήθελα να γράψω και μερικά για αρχαία Ελλάδα ρε γμτ..) γιατί ο vague tourist θα με κυνηγάει με ρόπαλο (ψέμματα, στα γρήγορα λοιπον : Richard Matheson,Ursula LeGuin,Ray Bradburry,Orson Scott Card,August Derleth,ό,τι αρχαιοελληνικό ,ουφ..τι άλλα τι άλλα..ωχ ωχ έρχεται ο τουρίστας με τα ρόπαλα ,φεύγω).. Συνέχεια περι αγαπημένων βιβλίων και συγγραφέων ίσως σε άλλο κουραστικό θέμα

6 comments:

DanaiShips said...

Ax, εκεί που μου το άρχισες ωραία, με τον αγαπημένο Εκο και τον τρισλατρεμένο Ρόμπινς...μου το χάλασες. Πολύ γκόθικ μυθολογία, πολύ. Όμορφα είναι όλα αυτά, δε λέω, αλλά για μένα είναι σαν τη ζάχαρη στον καφέ (τα προτιμώ σε μικρές δόσεις). Θα συμφωνήσω με τα πολλά βιβλία. Μόνο που ο δικός μου πατέρας έκανε το ανάποδο: μου έπαιρνε τα πατίνια και με φόρτωνε Καζαντζάκη και Μαγιακόφσκι (και ήμουν 7!).
Υ.Γ. Sorry, αλλά το οτι σου αρέσει ο Τόλκιν φαίνεται. Λατρεύω τις εικόνες του, τις υπέροχες, χρυσοποίκιλτες λέξεις του, τα καταπληκτικά ονόματα και τη γλώσσα των ξωτικών...αλλά αυτή την αναθεματισμένη τη χιονισμένη πλαγιά, 100 σελίδες κάνανε να την κατεβούνε! Αμάν πια! Ούτε ταινία του Αγγελόπουλου!

Stefanos said...

Ναι αλλά δεν είπα ότι είναι μόνο αυτοί.. Έχω μεγάλη γκάμα,αλλά αυτά ειναι τα αγαπημένα μου :)

DanaiShips said...

Σου αρέσουν τα αρχαιοελληνικά; Να διαβάσεις (αν δεν το έχεις διαβάσει ήδη και μου αποκριθείς σε στιλ έλα μπάρμπα μου να σου δείξω τ' αμπελοχώραφά σου)το Περι Έρωτος Συμπόσιο του Πλάτωνα (πλατωνιάζει και πλατειάζει λίγο αλλά πιθανότητα θα σ' αρέσει)

ka8y said...

Να φανταστώ οτι το αγαπημένο σου βιβλιοπωλείο είναι η καντάθ?

:-)

Feist έχεις διαβάσει καθόλου? το riftwar saga είναι καταπληκτικό.

όσο για τον salvatore, το exile δεν κατάφερα να το τελειώσω.. ξενέρωσα...

Stefanos said...

Ναι ναι, Καντάθ και Κάισσα :)

evanthia said...

Ομοιοπαθούσα, από μικρή με ένα βιβλίο στο χέρι...
Να φανταστείς πώς ακόμα μου τη λένε, συγγενείς και φίλοι...
Anyway, έψαχνα για κριτικές του "Wheel Of Time" και έπεσα εδώ, μάλιστα πήρα και κάποιες ιδέες..
So, thank's